Jaké jsou následky činností, co děláme každý den?Doba čtení: 4 minut

Ráno vstát dřív a jít si zacvičit. Nesníst tu tabulku čokolády. Co nám v tom brání?

Americký miliardář Ray Dalio ve své autobiografické knize Principles uvedl myšlenku, která nabízí zajímavý pohled na všechno, co v životě děláme. Napsal, že bychom měli hodnotit nejen následek činnosti, kterou děláme, ale i následky těchto následků v dlouhodobém horizontu. Jinými slovy, každá činnost a náš čin má nejen následek, který nastane ihned, ale sérii následků, které se projevují postupně v čase.

postit-scrabble-to-do

Které následky brát v úvahu?

Například, když zkonzumuju hromadu čokolády (brambůrků, piva, vína), tak mi bude okamžitě dobře – chuť, případně nálada budou lepší, někdy mnohem lepší! Znáte to, že?

Jenže pak je tu druhý, pozdější následek.

Bude nám blbě, přibereme, našemu zdraví to neprospěje. Stalo se vám to někdy?

Ray Dalio tvrdí, že právě toto je klíč k pochopení evoluce – že příroda má v sobě mechanismus, kterým se rozhodla odměňovat lidi, kteří se více soustředí na pozdější následek, než na okamžitý.

Činnost okamžitý následek (1.) pozdější následek (2.) případný další (3.,..)
Zapisuju si, co se mi povedlo každý den musím se donutit to dodržovat a popřemýšlet, co to je dnes, může být namáhavé cítím se lépe zvýšená spokojenost, lepší všímavost k pozitivním prožitkům
Donutím se si zacvičit pot, bolest svalů, únava příjemná únava lepší fyzická kondice
Někdo mě rozčílí začnu na něj řvát a ulevím si vzroste mi krevní tlak, lidé si o mně budou myslet, že jsem magor utrpí náš vztah
Pracuju 14 až 16 hod denně udělám více práce, super! silná zátěž, stres riziko nemoci, nadměrné únavy, syndrom vyhoření
Nebudu pracovat vůbec můžu odpočívat, jít ven a užít si sluníčka nebudu mít peníze skončím na ulici

vizual5_od_fanynky

Co z toho plyne?

Musíme dělat věci, co nám jsou nepříjemné a nechce se nám do nich (cvičení, práce navíc, zapisovat si třeba co se mi povedlo každý den, workoholik odpočívat), protože z dlouhodobého hlediska ponesou ovoce.

Když si tohle uvědomíme v ten moment, kdy se nám do toho nechce, tak se nám do toho chce pak spíš.

Co je nejdůležitější? – pravidelnost

Dodal bych k tomu další věc, která je podle mě ještě důležitější než samotné uvědomění pozdějších následků. Tím je pravidelnost.

Pokud máme v mysli pozdější následky, je nám to celkem k ničemu, protože, aby měli opravdový efekt, tak je nutná pravidelnost – a to jak to pro ty pozitivní, tak pro ty negativní pozdější následky.

Jedna sklenička asi nikomu neublíží. Když se každý den ztřískáte, tak je to věc jiná.

Když si jednou zacvičíte, sice pracujete na tom, že druhý následek bude lepší kondice, ale když to uděláte jednou, a pak zase za měsíc, také to k ničemu nebude. Znáte to?

Občas to porušit

Snažím se tím řídit, pravidelně cvičím fyzicky i mindfulness, zapisuju si, co se mi povedlo. U něčeho je efekt vidět dříve, někde to trvá měsíc, dva.

Dnes jsem vstal o dvě hodiny dřív a začal upravovat stránky. Mám ze sebe radost. A to i přesto, že vstávání je pro mě zlo.

Někdy se flákám, mám pravidlo – jeden den v týdnu to schválně porušuju, vydechnu, jak můžu (tj. sním tabulku čokolády, jen se válím, atd.), ale ostatní dny se snažím, jak můžu.

Jde to, ale pomalu.

Tak to s pozdějšími následky bývá.